مثلث وزارت بهداشت، بيمهها و سازمان نظام پزشكی با شفافيت مخالفند
وزير بهداشت در افتتاحیه هجدهمین کنگره بین المللی تازههای قلبی و عروقی، درحالی از تشكيل 51 ميليون پرونده الكترونيك سلامت خبر داد كه به نظر میرسد با توجه به شرايط فعلی، اين كار وزارت بهداشت چندان ثمری نخواهد داشت.
به گزارش همشهری، ماده 35 قانون برنامه پنجساله پنجم، راهاندازی سامانه «پرونده الكترونيكي سلامت ايرانيان» را به عنوان تكليفی مهم بر دوش دولت گذاشته اما اختلافات بين وزارت بهداشت و وزارت رفاه از يكسو و كمكاری وزارت ارتباطات در راهاندازي شبكه ملی ارتباطات كه بستر اجرایی پرونده الكترونيك سلامت است، مانع بزرگی در پيش روی اين قانون بود.
زمزمههاي الكترونيككردن خدمات بخش سلامت توسط دولت، به گفته مسئول دفتر آمار و فناوري اطلاعات اين وزارتخانه به بيش از 2دهه برميگردد. به گفته دكتر رياضي، اين طرح از سال74 در وزارت بهداشت مطرح و استانداردهايي هم براي آن تعريف شد، اما دلايل مختلفي ازجمله نبود پشتوانه حاكميتي و زيرساختهاي لازم مانع از عملياتي شدن آن شد.
از سوی ديگر، با تدوين پيشنويس و لايحه برنامه ششم مشخص شده كه برنامهريزان دولتی، نه تنها برای اجرایی شدن اين بند قانوني برنامه پنجم تلاشی نكردهاند، بلكه بیسروصدا از كنار پرونده سلامت گذر كرده است.
اين در حالي است كه نسخهنويسي الكترونيك كه يكي از مواردی است كه قرار است در كنار پرونده الكترونيك سلامت انجام شود، به بهانه نبود امكانات و زيرساخت، در محاق قرار گرفته است. تجربه اجرای نسخهنويسي الكترونيك در كشورهای ديگر نشان داده كه علاوه بر مقابله جدي با خطاهای پزشكی ناشی از تجويز داروی اشتباه كه نتيجه اجرای دستورالعمل دارويي مصوب است، بخش بسياری از رانتهای دارویی و زيرميزی پزشكان نيز قابليت نظارت پيدا میكند.
در جستجوی عدالت...ما را در سایت در جستجوی عدالت دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 13